Hedoniści przejmują rynek gastro
MADE FOR RESTAURANT znów idzie pod prąd. W czasach kryzysu organizatorzy na scenę zapraszają TOP restauratorów i hotelarzy HEDONISTÓW, którzy – w poprzek czasom – korzystają z życia i cieszą się codziennością jak mało kto. Na konferencji pojawią się m.in. Carlos Henriques, Restaurant Nolla (Helsinki) i Magda Gessler (Fukier), a wybitni szefowie kuchni będą częstować swoimi hedonistycznymi daniami i opowieściami, wśród nich m.in. David Gaboriaud i Tomasz Łagowski (Akademia Mistrzów Smaku by Belvedere). Po raz pierwszy na żywo będzie można posłuchać bohaterów KUCHENNYCH REWOLUCJI. Spotkanie odbędzie się pod patronatem miasta Kraków.
Czy wypada być teraz hedonistą?
Twórcy kolejnej odsłony najciekawszej i najbardziej niekonwencjonalnej konferencji branży gastronomicznej w Polsce uważają, że hedonistą nie tyle wypada, ile trzeba być. Skoro zadaniem branży jest uszczęśliwianie gości przez dostarczanie niezwykłych doznań na talerzu, hedonizm – zwłaszcza teraz – staje się obowiązkiem każdego restauratora. Dlatego 24 października najmocniejsi z nich i najbardziej rozkochani w życiu spotkają się, żeby jeść, pić, świętować, ale też rozmawiać o tym, jak przetrwać kryzys i utrzymać biznes na powierzchni. Patronem święta hedonizmu jest miasto Kraków, gdzie lata temu przy królewskim stole rozpoczęła się podróż do świata kulinarnych przeżyć.
– Hedonizm jest nam niezbędny, żeby naładować akumulatory, zapalić w sobie endorfinę. Wszyscy przeżywamy obecnie szalenie trudny moment. Ludzie jeszcze bardziej potrzebują odpoczynku, radości, a nasza branża powinna tak nauczyć się manewrować w realiach rynku, żeby gości było na tę radość stać. Jakie mamy możliwości stworzenia hedonistycznych doświadczeń naszym gościom? Co jest możliwe w momencie, gdy rachunek za prąd urósł trzydziestokrotnie? Mimo, że konferencja będzie radosna i przeplatana poczęstunkami od najlepszych szefów kuchni oraz drinkami od najlepszych barmanów, tematy, którymi się zajmie, będą tę przyjemność równoważyły – zapowiada Agnieszka Małkiewicz, Prezes Zarządu FOR Solutions, organizatorka konferencji, która zbierze najważniejszych przedstawicieli branży 24 października w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie.
Kulinaria to dla Krakowa ważna dziedzina turystyki. W 2019 roku nasze miasto uzyskało tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej, przyznany przez Europejską Akademię Gastronomiczną. Fakt, że tak uznane gremium doceniło właśnie Kraków, spowodował, że ze zwiększonym entuzjazmem, wręcz na nowo, zaczęliśmy patrzeć na tę dziedzinę kultury, bo niewątpliwie tak dziś należy o gastronomii mówić. Obecnie, trzy lata później, po (czy raczej wciąż w trakcie) kryzysach związanych z pandemią, wojną w Ukrainie i pogarszającą się sytuacją ekonomiczną, krakowska branża gastronomiczna tym bardziej wymaga wzmożonej uwagi i wsparcia. Promujemy krakowskie kulinaria w Polsce i za granicą, regularnie gościmy ekipy dziennikarzy, blogerów, influencerów oraz inne osoby opiniotwórcze, kładąc w trakcie każdej wizyty nacisk na ofertę kulinarną. Liczę na to, że konferencja będzie cennym źródłem informacji i podpowiedzią jak sprostać wyzwaniom obecnych czasów – mówi Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, który jest partnerem konferencji.
PROGRAM i DEGUSTACJE
Wydarzenie będzie podzielone na dwie części. Pierwszą są panele dyskusyjne połączone z FOR DATINGIEM, podczas którego zaprezentuje się m.in. TOP 10 Restauratorów i Hotelarzy Hedonistów. W trakcie drugiej części wydarzenia – wieczornego koktajlu – uczestnicy poznają nazwisko zwycięzcy – TOP Hedonisty. Wieczorem odbędą się także Dwudzieste Urodziny Skarbów Serowara i Sera Bursztyn. Każda z części przepleciona będzie hedonistycznymi degustacjami dań i drinków.
Bartosz Brzoza, Chefs Culinar: – Hedonizm to pogląd, który głosi, że przyjemność to dobro i cel życia. W naszej branży tę radość i przyjemność czerpiemy oczywiście z jedzenia! W Chefs Culinar uważamy, że wyzwania rynkowe, z którymi mierzymy się obecnie, wcale nie muszą nam tej przyjemności odbierać. Przeciwnie. Szczególnie dzisiaj ważna jest powtarzalna jakość składników, z której słynie Chefs Culinar oraz optymalnie skalkulowany food cost. Pomagamy Restauratorom tworzyć hedonistyczne dania oszczędnie i nowocześnie.
I takie też degustacje będą czekać na uczestników MADE FOR RESTAURANT w Krakowie. Zadba o nie wyselekcjonowane grono:
– szefów kuchni, m.in. Roman Pawlik/ Hotel Saski Krakow Curio Collettion by Hilton (Kraków), Miłosz Kowalski/ Restauracja ZOOM w hotelu Hyatt Place (Kraków), Adriana Wójcikowska/ Filo (Kraków), Wojciech Kaza/ Bursztynowa (Warszawa), Tomasz Tracz/FOLGA (Kraków), Tomasz Łagowski i David Gaboriaud/ Akademia Mistrzów Smaku by Belvedere, Mateusz Malinowski/Marilor, Dawid Grucel/ Chefs Culinar, Janusz Garncarczyk/ Lemon Resort SPA
– barmanów m.in: Grzegorz Pikulski/NEON, Dawid Wróblewski/Mercy Brown i Piotr Sajdak
oraz Partnerzy mi.in. Nespresso, Chopin i Chefs Culinar, Instytut Win Niemieckich, San Pellegrino.
Przed każdą degustacją sztuczki pod hasłem „Aby twój gość pokochał jedzenie przy twoim stole” przedstawi Piotr Przybylak, Bela Mesa.
TOP 10 Restauratorów Hedonistów
– Hedoniści rozwijają biznes z pozytywną zachłannością, szukają nowych sposobów, są ciekawi świata, podróżują – a życia nie wyobrażają sobie bez przyjemności. Są też odpowiedzialni za gastro doświadczenie, nowoczesny produkt i usługę, świadomą gospodarkę odpadami, za ekonomiczne zarządzanie, za przyszłość swoją oraz swoich ludzi, ale przede wszystkim za radość pracy z kulinarnymi doznaniami – mówi organizatorka konferencji, Agnieszka Małkiewicz, a na tę chwilę możemy zdradzić, że wśród TOP Restauratorów pojawi się Magda Gessler.
10 kandydatów wyłoni JURY, a branża pozna ich nazwiska na 2 tygodnie przed konferencją. Oni zaprezentują się na scenie MADE FOR RESTAURANT oraz podczas nowej autorskiej, interaktywnej formuły networkingu – FOR DATINGU, a Top of the Top zostanie ogłoszony w trakcie wieczornej gali finałowej.
TOP RESTAURATOR w kategorii HEDONISTA otrzyma m.in.: sztabkę złota, kolację dla 2 osób w jednej z najlepszych restauracji w Europie, świadczenia promocyjne w mediach, tour-y po cenionych restauracjach i wartościowe prezenty rzeczowe od firm partnerskich.
Wszystkie oblicza hedonizmu
Konferencję otworzy panel dyskusyjny naczelnych, polskich hedonistów. O przyjemności, która jest też odpowiedzialnością i zadaniem restauratorów, o jej formach w dobie kryzysu i wojny porozmawiają goście zaproszeni przez Joannę Albin (Fresh Company – eventy kulinarne), a wśród nich będzie: Łukasz Słotwiński, Founder of s2dio, Ewa Mierzejewska, twórczyni spotkań o sztuce takich jak Targi Sztuki Dostępnej oraz Olga Hinc, Nespresso.
Zdaniem organizatorów, współczesny hedonizm nie oznacza marnotrawienia, życia ponad stan czy rozrzutności – to wykorzystywanie do cna najlepszych produktów i szukanie wspólnotowych rozwiązań. O budowaniu odporności w biznesie HORECA przez tworzenie i działanie społeczności oraz przez ideę cyrkularnych sieci współpracy – opowie w trakcie wykładu i panelu międzynarodowego EIT FOOD Carlos Henriques z restauracji Nolla w Helsinkach, Marek Cynowski (Rebel Tang) i inni goście zaproszeni przez Ewę Rzeszowską (EIT FOOD) i Katarzynę Młynarczyk (Handelek, ReBread, Socjomania). Panel będzie prowadzony w języku angielskim.
BIZNES
Kraków, podobnie jak inne miasta, został przez pandemię ogołocony z turystów, którzy świetnie rozumieją ideę hedonizmu i zostawiają w restauracjach najwyższe rachunki. Jak sprawnie współpracować z branżą turystyczną i znów zarabiać? Rozmowę pełną cennych wskazówek, miko i makroprzepowiedni dla restauratorów na kolejne miesiące poprowadzi Szymon Gatlik, przewodnik kulinarny po Krakowie. Rozmawiać będzie m.in. z Marcinem Mączyńskim z Izby Hotelarskiej, Jurkiem Ubikiem touroperatorem z Promenada TOUR i restauratorami: Adamem Bartczakiem, Sukiennice, Pod Wawelem oraz Ofką Piechniczek, Prohibicja i Morski Zając.
Dalej będą twarde rozwiązania na twarde czasy. Na konferencji zostaną podane poparte liczbami wskazówki optymalizacji i usprawniania pracy restauracji oraz własnej. Padną odpowiedzi na pytania:
- Jak w dobie zaciskania pasa zoptymalizować biznes?
- Jak nie wpadać w panikę przy ogólnorynkowej panice?
- Jakie są sposoby na odbicie się od biznesowego dna?
Zaczniemy od prawa i prezentacji o najbardziej opłacalnych dzisiaj formach organizacyjno-prawnych prowadzenia działalności gospodarczej. Opowie o tym Bartłomiej Małkiewicz z kancelarii prawnej Morawski & Wspólnicy.
Po kolejnej debacie pod hasłem „Tylko spokój nas uratuje, czyli jak rozsądnie i bez paniki podejść dzisiaj do robienia biznesu w branży HORECA?” – panelu strategicznym Wintherhalter i Rational – uczestnicy konferencji zostaną z propozycjami nietypowych rozwiązań i strategii: Czy koniecznością jest zmiana postawy biznesowej na bardziej asekuracyjną? Jakie niekonwencjonalne zagrania zdarzają się tym najskuteczniejszym na rynku?
– Dzisiaj, żeby zabezpieczyć sobie personalny hedonizm – przy prowadzeniu firmy powinniśmy przejść w biznesowy utylitaryzm – tak dyskusję o optymalizacji rozpocznie Marcin Wajda z Winterhalter. Swoich ekspertów zapyta o sposoby na rozsądne i praktyczne podejście do prowadzenia biznesu w obecnych realiach, metody na uniknięcie paniki i nerwowych ruchów oraz zatrzymanie gości przy restauracyjnym stole – a nawet skłonienie ich do większych wydatków pomimo kryzysu. Wśród dyskutujących pojawią się praktycy: Maciej Wroński z Rational, Adam Morawski z kancelarii prawnej Morawski & Wspólnicy, Emil Hołubiczko (Międzymiastowa, Prozak 2.0, Molam, Bezogródek, Bubble Toast, Hype Park).
– Obecnie właściciele restauracji i szefowie kuchni szczególnie uważnie powinni spojrzeć na swoje biznesy od strony pomysłowej optymalizacji kosztów, żeby mogli zawalczyć o klienta i uniknąć najgorszego – zamknięcia restauracji. Dlatego tak ważny jest nowoczesny sprzęt, który szybko przyniesie korzyści pod kątem wydajności czasu pracy i energii. Pokażemy to na liczbach – mówi Anna Pycińska z Rational.
Nie zabraknie nowinek: twarde liczbowe rozwiązania na twarde czasy przedstawią również propagatorzy aplikacji TIP TIP oraz cyfrowego narzędzia marketingowego Surge Social.
A co z brakami kadrowymi i problemami z załogą. Niejednokrotnie kompetencje pracowników, którzy zgłaszają się do pracy, napawają grozą. Co z tym zrobić? Będą przykłady. Wybrano najbardziej odważne oddolne inicjatywy restauracji i dostawców, które mają szansę zmienić ten układ na rynku pracy. Specjalnie dla uczestników konferencji o swoich działaniach opowiedzą:
– David Gaboriaud z Akademii Mistrzów Smaku by Belvedere, która prowadzi współpracę ze szkołami gastronomicznymi, aby podciągać kwalifikacje wychodzących stamtąd młodych ludzi;
– Marcin Cieślikowski z Workinn.app, który stworzył pionierską aplikację do łączenia pracowników z pracodawcami;
– Bartosz Brzoza z Chefs Culinar
– Iwona Niemczewska współpracująca z San Pellegrino Young Chef Academy, gdzie uczą się młodzi, utalentowani kucharze z całego świata.
Debatę poprowadzi doskonale znający rynek Kuba Janicki (Pierwszy Serwis).
A na deser KUCHENNE REWOLUCJE
Część konferencyjną MADE FOR RESTAURANT zamkną waleczni, którzy sprzedadzą swoje opowieści “Jak uciec spod kosy bankructwa?” Na to pytanie dziennikarce Katarzynie Bednarczykównie odpowiedzą restauratorzy, którzy przeszli Kuchenne Rewolucje Magdy Gessler. Czy program faktycznie pomógł im stanąć na nogi? Na scenie pojawi się:
– Liana Gamcemlidze z warszawskiej restauracji Gaumarjos, jedna z najpopularniejszych promotorek kuchni gruzińskiej w Polsce;
– Katarzyna Ostrogłowa, właścicielka chorzowskiego Bistro Brylancik, której restauracja w 2015 roku przeszła metamorfozę totalną;
– Robert Matela, właściciel restauracji Złota Świnka z podpoznańskich Kamionek, która po rewolucjach szczyci się w menu złotnicką świnią eko, hodowaną tylko w Wielkopolsce
oraz
– Patryk Wiśniowski, właściciel restauracji Idziemy w góry z Sosnowca, bohater jednej z najbardziej emocjonujących rewolucji Magdy Gessler.
Eksperckim komentarzem wspierać będzie Rafał Lankosz z Unilever Food Solutions.
Udział i rejestracja
Udział w konferencji, hedonistycznych degustacjach i wieczornym koktajlu jest bezpłatny dla restauratorów i pracowników gastronomii po wcześniejszej rejestracji. Dla producentów, sprzedawców, dostawców produktów i usług dla branży HORECA oraz pozostałych przedstawicieli rynku gastronomicznego bilety wstępu kosztują 120 zł za udział w wydarzeniu on-line oraz 250 zł za wydarzenie stacjonarne. Akredytacje dla mediów: am@forsolutions.pl.
Wszyscy zarejestrowani na konferencję uczestnicy otrzymują dostęp do materiałów i nagrań z wydarzenia aktywny przez 1 miesiąc.
Konferencja hybrydowa MADE FOR Restaurant, edycja HEDONIŚCI, poniedziałek, 24 października, godz. 12-22, Centrum Kongresowe ICE
Rejestracja, akredytacje i szczegółowy program wydarzenia: https://forsolutions.pl/made-for-restaurant-hedonisci/
Partnerzy wydarzenia
Organizatorem jest FOR Solutions: https://forsolutions.pl/
FOR Solutions to agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. W swojej codziennej pracy agencja FOR buduje strategie marketingowe, zajmuje się działaniami PR, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje relacje. W tym celu stworzono MADE FOR Restaurant, cykl biznesowych spotkań, które będą rozwijane z jeszcze większą determinacją.
Partnerzy Merytoryczni: EIT FOOD, REBREAD, Chefs Atelier
Partnerzy Strategiczni: Rational, Winterhalter, Chefs Culinar
Partnerzy Biznesowi: Miasto Kraków, San Pellegrino, Chopin, Wines of Germany, Nespresso, AVIKO, Cheman, Spomlek, Skarby Serowara, Unilever, Mojstolik.pl, Bela Mesa, Surge Social, Browar Tenczynek, Akademia Mistrzów Smaku by Belvedere, Horeca Service, Master Catering, Workinn.app, TIP TIP, Fresh Company
Partnerzy Medialni: KUKBUK, Forbes, Restauracja, In Your Pocket, Poradnik Restauratora, Przegląd Gastronomiczny, Szef Kuchni, Restaurant Management, Radio Kulinarne, Have a Bite.
Partnerzy Komunikacyjni: Agencja Rozwoju Gdyni, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Warszawska Organizacja Turystyczna, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.